
Øker prisen for kundeservice
Flyselskapet SAS er i krise, og streiker på rekke og rad forverrer situasjonen betraktelig.
Nå har imidlertid SAS-sjef van der Werff funnet en løsning.
LES OGSÅ: Flytter USAs ambassade til Norsk Folkemuseum
– Vi kan jo ikke fly, så vi må tenke nytt. Vi kan flå, sier SAS-sjefen – og utdyper:
– I snitt sitter folk fem timer i kø hos vår kundeservice. Det er 300 minutter. Med en minuttpris på 28 kroner, vil hver kunde da legge igjen 8400 kroner. Det er som om de skulle flydd tur/retur New York.
– Er dette det nye forretningskonseptet til SAS?
– Ja. På sikt vil vi kunne la være å fly, og tjene alle pengene våre på inntektene fra kundeservice. Pilotene, mekanikerne, flyvertene og bakkemannskapene vil få tilbud om nye jobber som telefonkonsulenter.
– Hva sier styret i SAS til disse planene?
– Aner ikke. De sitter fortsatt i kø i kundeservice.